De Europese Commissie heeft in het verleden boetes opgelegd aan truckfabrikanten wegens kartelvorming. Onder andere DAF, Daimler, Iveco, MAN en Volvo Group waren betrokken bij prijsafspraken. Deze boetes hebben de fabrikanten al miljarden euro’s gekost. Ondanks de opgelegde boetes is de kans groot dat de truckbouwers nog meer geld kwijt zullen zijn aan schadeclaims van gedupeerde partijen. De Europese Commissie heeft de truckfabrikanten beschuldigd van het maken van verboden prijsafspraken en het afstemmen van de introductie van emissietechnologie. Dit heeft geleid tot hogere prijzen voor vrachtwagens en lagere concurrentie in de markt. De truckbouwers hebben aangegeven dat ze de boetes hebben geaccepteerd en geen verdere juridische stappen zullen ondernemen. Echter, de schadeclaims van gedupeerde partijen kunnen nog steeds een aanzienlijke financiële impact hebben op de betrokken fabrikanten. Het is nog onduidelijk hoeveel geld de truckbouwers uiteindelijk kwijt zullen zijn aan schadevergoedingen en of dit hun financiële positie zal beïnvloeden.
Bron: Door Ai afgespeurd op internet
